Almkerk - Ondanks eerdere aanpassingen blijft het kruispunt Duijlweg-Midgraaf een gevoel van onveiligheid oproepen. Een recent verkeersonderzoek heeft vier mogelijke oplossingen aan het licht gebracht. Het college heeft besloten om de zogenaamde "variant visuele/attentieverhogende maatregelen" toe te passen.
Het kruispunt Duijlweg-Midgraaf heeft al langere tijd zorgen opgeroepen over de verkeersveiligheid, ondanks eerdere inspanningen om de situatie te verbeteren.
Uit het onderzoek naar verschillende varianten zijn vier opties naar voren gekomen die als kansrijk worden beschouwd. Het verkeersonderzoeksbureau concludeerde dat de variant "visuele/attentieverhogende maatregelen" de meest veelbelovende is, en het college heeft besloten deze uit te voeren.
Polderblindheid, het fenomeen waarbij weggebruikers onvoldoende opletten in landelijke gebieden, wordt aangepakt door de bomenrij langs de
Midgraaf door te trekken tot aan het kruispunt. Zo wordt duidelijk dat er een kruising nadert.
Daarnaast worden bochten op het kruispunt voorzien van lage hagen en/of aanvullende beplanting, waarbij een maximale hoogte van 60 centimeter wordt aanbevolen om zichtbelemmering te voorkomen.
Rammelmarkering (ribbels op de weg) wordt op vaste afstanden (40, 60 en 80 meter voor het kruispunt) op alle rijrichtingen aangebracht. Tegelijkertijd zullen aanwezige 'bliksemschichten' worden verwijderd om verwarring te voorkomen, en schrikhekken ter plaatse zullen eveneens worden weggehaald.
Dit maatregelenpakket, met een geschatte kostprijs van 50.000 euro, heeft als voordeel dat het de attentie van weggebruikers verhoogt en de snelheid verlaagt. De uitvoering van het plan wordt verwacht binnen een tijdsbestek van 6 maanden.