Wijk en Aalburg - De langverwachte aanleg van een “geknepen turborotonde” bij de Kromme Nol in Wijk en Aalburg gaat niet door in 2025 zoals oorspronkelijk gepland. Door de huidige stikstofwetgeving schuift de start van het project door de Provincie Noord-Brabant en gemeente Altena door naar 2027. Dit betekent dat het verkeersprobleem in de regio nog jarenlang blijft voortbestaan.
De rotonde, die meerdere rijstroken moet krijgen om de doorstroming te verbeteren en files te verminderen, ligt al lange tijd op tafel. Toch blijkt het vergunningentraject een grote hobbel: de strenge Natura 2000-regels verbieden op dit moment het toestaan van projecten die extra stikstofdepositie veroorzaken. Hierdoor moet eerst uitgebreid worden onderzocht of het plan binnen deze kaders uitvoerbaar is, wat het proces aanzienlijk vertraagt.
De provincie geeft toe dat de gemeente Altena onvoldoende en te laat is geïnformeerd over deze vertragingen. Pas na overleg zijn er nu afspraken gemaakt, maar of die ook daadwerkelijk leiden tot een start in 2027 hangt af van mogelijke bezwaren en beroepsprocedures.
Ook de financiële kant van het project is ongunstiger dan verwacht. De eerder gereserveerde €250.000 (prijspeil 2017) is door onvoorziene externe factoren als corona, de oorlog in Oekraïne en strengere Natura 2000-eisen ontoereikend. De precieze kosten zijn nog onduidelijk, maar duidelijk is dat het budget fors zal oplopen.
Inwoners en belangenorganisaties zoals ZLTO en dorpsraden kunnen na de zomer meepraten tijdens informatiebijeenkomsten, maar de frustratie over de aanhoudende stagnatie is groot.
Concluderend: het fileleed bij de Kromme Nol blijft voorlopig een probleem en de onzekerheden rond vergunningen en financiën maken dat het project nog lang niet van de grond is. De ambitie om de verkeerssituatie snel te verbeteren lijkt daarmee voorlopig te stranden in regelgeving en bureaucratie.