Gemeenten, provincies en waterschappen langs de A27 tussen Houten en Hooipolder hebben gezamenlijk een dringende oproep gedaan aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Tweede Kamer. Aanleiding is het aanhoudende uitstel en de onduidelijkheid rondom de geplande verbetering van de A27. De regio vreest ernstige gevolgen voor de bereikbaarheid, leefbaarheid en economische ontwikkeling.
In een gezamenlijk ondertekende brief vragen dertien partijen om snelle duidelijkheid, extra financiële middelen en een concreet tijdpad voor de uitvoering van het project. Aanleiding is het recente besluit van de minister om de werkzaamheden verder te faseren, zonder heldere planning. Hierdoor worden belangrijke deelprojecten, zoals de vervanging van de Houtensebrug en Keizersveerbrug, uitgesteld. De regio vreest dat dit leidt tot langere files, meer sluipverkeer en vertraging van woningbouw en openbaar vervoerprojecten.
“We dreigen als regio stil te vallen. Zonder duidelijkheid over de planning en financiering blijven knelpunten bestaan en groeit de maatschappelijke schade. De impact op bewoners, bedrijven en weggebruikers is groot.”
De partijen vragen het kabinet niet alleen om duidelijkheid en geld, maar ook om afspraken met navigatieproviders om sluipverkeer tegen te gaan en meer investeringen in hinderbeperkende maatregelen. In de brief onderstrepen zij dat het project 'Slimme Aanpak A27' bedoeld is om de leefbaarheid en veiligheid in de regio tijdens de werkzaamheden te waarborgen, maar dat dit alleen lukt met duidelijke afspraken en voldoende middelen.
Gemeenten Houten, Nieuwegein, Molenlanden, Vijfheerenlanden, Gorinchem, Altena, Geertruidenberg en Oosterhout– Provincies Utrecht, Zuid-Holland en Noord-Brabant– Waterschappen Rivierenland en Brabantse Delta
Een afschrift van de brief is verzonden aan de demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat. De regio wacht nu op een duidelijke reactie uit Den Haag.