Altena - De scholen zijn weer begonnen en na een rustige zomerperiode is de weg weer bezaaid met fietsers. Oppassen geblazen dus in het verkeer. Vooral in Oirschot lopen fietsers risico, want nergens in de provincie gebeuren zo veel ongelukken met tweewielers als in deze gemeente. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Independer op basis van ongevallengegevens van Rijkswaterstaat.
Ten opzichte van andere provincies is Noord-Brabant relatief veilig voor fietsers. Jaarlijks gebeuren er zo’n 7,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Dit aantal ligt iets lager dan landelijk gemiddeld (8,5). Zuid-Holland is hiermee zelfs de ‘minst fietsveilige provincie’ van heel Nederland. Wel zijn er grote verschillen per gemeente.
Grootste kans op fietsongeval, dit zijn de uitschieters
Ten opzichte van het aantal inwoners blijkt Oirschot de minst veilige Brabantse gemeente voor fietsers. Per 10.000 inwoners gebeuren hier volgens de meest recente cijfers zelfs 13,8 fietsongevallen per jaar. In de gemeente Altena zijn de cijfers 4,6 fietsongevallen per 10.000 inwoners
De vijf minst veilige Noord-Brabantse gemeenten om te
fietsen zijn als volgt:
- Oirschot: 13,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Eindhoven: 11,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Geldrop-Mierlo: 9,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Den Bosch: 9,4 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Tilburg en Someren: : 9,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners
De gemeente Sint-Michielsgestel blijkt juist het veiligst. Hier gaat het jaarlijks om 1
ongeval per 10.000 inwoners. Benieuwd hoe ‘fietsveilig’ jouw gemeente is? Bekijk dan de lokale kaartjes op de website van Independer:
https://www.independer.nl/
autoverzekering/info/schade/
onderzoek/fietsongevallen-2023 Vaak auto betrokken bij fietsongeval
Bij veel fietsongevallen is een personenauto betrokken: in Noord-Brabant gaat het om 61,8% van alle fietsongelukken. Van de gemeenten waar meer dan 10 fietsongevallen plaatsvonden ligt dit percentage vooral in Gemert-Bakel hoog. Hier gaat het zelfs om 85,7% van alle ongelukken met fietsers. Ook in Bernheze (83,3%), Drimmelen (81,8%) en Oosterhout (78,9%) worden fietsers naar verhouding vaak aangereden door auto’s. Independer-verzekerinsexpert Menno Dijcks zegt hierover: “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”