
WIJK EN AALBURG - De provincie Noord Brabant werkt aan een grootschalige aanpassing van de kruispunten rond de N267 bij de Kromme Nol. Aanleiding is de structurele filevorming op de rotonde tussen de N267, N283 en de Polstraat. Deze huidige rotonde met één rijstrook wordt omgebouwd tot een turborotonde met twee rijstroken. Met deze maatregel moet de doorstroming structureel verbeteren en blijft het verkeer volgens onderzoek tot zeker 2040 goed verwerkbaar.
Tegelijkertijd worden kleine aanpassingen gedaan op het kruispunt van de N283 met de Kromme Nol en de Parallelweg. Hier komt een middeneiland, waardoor het oversteken voor fietsers en automobilisten veiliger wordt.
Op het eerder gepresenteerde schetsontwerp zijn veel opmerkingen en suggesties binnengekomen. De provincie heeft deze allemaal vastgelegd. Zodra een aannemer is geselecteerd, worden de punten één voor één beoordeeld. Per opmerking wordt vastgelegd of het ontwerp wordt aangepast en waarom. Deze reacties worden later openbaar gedeeld.
De provincie kiest bewust niet voor verkeerslichten. Uit onderzoek blijkt dat een turborotonde kortere wachttijden oplevert dan een kruispunt met verkeerslichten, waarvoor bovendien extra rijstroken nodig zouden zijn. Daarvoor is op deze locatie onvoldoende ruimte.
Ook een extra afslag bij de Heusdense brug richting Ammerzoden komt er niet. Volgens de provincie zou dit weinig bijdragen aan de doorstroming, terwijl het extra verkeersdrukte, sluipverkeer en veiligheidsrisico’s kan veroorzaken. De benodigde aanpassing van de brug zou daarnaast zeer kostbaar zijn.
Het kruispunt N267 Heesbeenseweg is momenteel een T splitsing. De provincie onderzoekt samen met de gemeente Heusden hoe de verkeersveiligheid hier kan worden verbeterd. Of deze aanpassingen onderdeel worden van dit project, is nog niet besloten.
Fietstunnels worden niet aangelegd. De benodigde ruimte voor hellingbanen en tunnelbakken ontbreekt, tenzij woningen of bedrijven zouden worden aangekocht en wegen verlegd, wat als te ingrijpend wordt gezien.
De provincie werkt de plannen uit in overleg met de gemeenten Altena en Heusden. Ook aanwonenden en andere belanghebbenden worden betrokken via informatieavonden, nieuwsbrieven en individuele gesprekken.
Voorafgaand aan de uitvoering worden nog diverse onderzoeken gedaan, onder meer naar bodemkwaliteit en de staat van de bestaande verhardingen. Begin 2026 wordt naar verwachting een aannemer gecontracteerd. Als alles volgens planning verloopt, starten de werkzaamheden in het voorjaar van 2027. Tijdens de uitvoering zal verkeershinder niet volledig te voorkomen zijn, maar de provincie zegt samen met de aannemer te streven naar zo goed mogelijke bereikbaarheid van de omgeving.
Meer nieuws? Kijk op Altena.nieuws.nl | Facebook | Instagram