Supermarkten rekenen regelmatig verkeerde bedragen af, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Zo kloppen prijzen op kassabonnen niet met de prijzen in de schappen. Ook hangen er in winkels nog steeds verouderde prijsborden, soms al sinds oktober 2022.
De bond controleerde in april 240 aanbiedingen per supermarktketen, verdeeld over acht filialen. Bij Jumbo bleek 20 procent van de schapprijzen niet overeen te komen met de kassabon. Bij Plus was dat 15 procent, en bij Albert Heijn 13 procent.
Na kritiek beloofden supermarkten beterschap. Jumbo komt die toezeggingen na door fouten actief op te sporen en klanten hun geld terug te geven of zelfs het product gratis mee te geven. Ook Plus belooft het verschil terug te betalen als een klant dit meldt. Bij Albert Heijn zouden klanten eveneens het product gratis krijgen, maar in de praktijk blijkt dit nauwelijks te gebeuren. Kassamedewerkers zijn vaak niet op de hoogte van deze regeling.
De Consumentenbond is scherp in haar oordeel: "onacceptabel en onrechtmatig". Supermarkten zijn gesommeerd om voor 30 juni orde op zaken te stellen. Gebeurt dat niet, dan sluit de bond een rechtszaak niet uit.
Voor klanten geldt: ontdek je een fout in de prijs? Bewaar de bon, meld het bij de servicebalie – en je krijgt je geld terug. Althans, dat beloven de supermarkten.