Instagram en Facebook vragen je abonnement af te sluiten: dit is waarom

10 nov 2023, 16:26 Nieuws
pexels tracy le blanc 607812
Pexels
Wie Instagram of Facebook opent, krijgt sinds deze week een keuze: je blijft de app gratis gebruiken met advertenties of je sluit een abonnement van 12,99 euro per maand af. Wat houdt dit abonnement precies in? En waarom moet je deze keuze maken? Radar legt het uit.

Dit houdt het abonnement in

Bij het openen van Facebook of Instagram krijg je de volgende vraag: "Wil je je abonneren of wil je onze producten gratis blijven gebruiken met advertenties?” Je krijgt wat informatie over dat de wetgeving verandert en dat je daarom bewust toestemming moet geven om jouw gegevens te laten gebruiken voor advertenties. Wil je dit niet? Dan kun je een abonnement afsluiten
Met dit abonnement krijg je geen advertenties meer te zien. Ook worden je persoonsgegevens zoals je leeftijd of hobby’s niet meer gebruikt voor advertentiedoeleinden. Facebook en Instagram verzamelen namelijk allerlei gegevens zoals je woonplaats, je leeftijd, je opleiding en je interesses. De apps houden ook bij naar wat voor berichten je kijkt. Deze informatie gebruiken ze om jou heel gericht reclames te laten zien.

Zoveel kost het abonnement

Het abonnement kost 9,99 euro per maand. Tenminste, als je Instagram en Facebook via een webbrowser gebruikt. De app-versie is wat duurder: 12,99 euro per maand. Dat komt omdat Apple en Google commissie vragen voor digitale producten die via de App of Google Play Store worden aangeboden.
Als je het abonnement afsluit, is het van toepassing op al je Meta-accounts. Je hoeft dus niet voor Facebook en Instagram apart te betalen. Het abonnement is alleen beschikbaar voor gebruikers boven de 18 jaar.

Meta moet stoppen met gepersonaliseerde advertenties

Eerder deze maand werd al bekend dat Facebook en Instagram moeten stoppen met het aanbieden van persoonlijke advertenties. Volgens het Europees Comité voor gegevensbescherming (EDPB) overtreedt Meta hiermee namelijk de privacywet.
De Europese privacywaakhonden gaan daarom kritisch kijken naar de oplossing van Meta om toestemming van gebruikers te vragen. Dat vertelt een woordvoerder van de Autoriteit Persoonsgegevens aan het Algemeen Dagblad . Heb je namelijk wel een keuze gekregen als je moet betalen voor een advertentievrije feed? Het is nog onduidelijk wanneer hier uitsluitsel over komt.
Bron: Radar